Tijdens de achtste editie van zonne-energiecongres The Solar Future in Utrecht doen vandaag vooral de outsiders buiten de solar branche de opvallendste uitspraken. Op het event zijn ruim 200 professionals aanwezig.

De toekomst van de elektriciteitsmarkt en de rol van zonne-energie is in de ochtend het voornaamst onderwerp. De paneldiscussie over de toekomst van salderen maakt daarbij het meeste tongen los, niet op de laatste plaats door pittige uitspraken van GroenLinks-Kamerlid Liesbeth van Tongeren.

‘Net als vele andere sectoren roept ook de zonne-energiesector op tot langjarig en stabiel overheidsbeleid. Ik heb nieuws voor u: dat gaat niet gebeuren. Als ondernemer onderneemt in een omgeving die voortdurend verandert. Ondernemers zijn ook goed uitgerust om in deze omgeving te opereren. Natuurlijk kunt u proberen te lobbyen om het beleid zo stabiel mogelijk te houden. U moet lobbyen tot premier Mark Rutte of een EU-commissaris hier staat in plaats van mij. Dan weet u dat u gezien of gehoord wordt.’

Van Tongeren vroeg de aanwezigen dan ook of de sector al bij iedere politieke partij aangeklopt heeft om een uit vier regels bestaand speerpunt over zonnestroom (red. inclusief de salderingsregeling) op te laten nemen in de verkiezingsprogramma’s. Op een vraag van de redactie van Solar Magazine stelt Van Tongeren dat ook GroenLinks ‘als vriend van de sector’ in de komende maand nog openstaat voor ‘een snoezelig voorstel’ voor in het verkiezingsprogramma. ‘Jullie hebben nog een maand en dan zijn de verkiezingsprogramma’s rond. Het moeten realistische en realiseerbare voorstellen zijn. Mis je die slag, dan ben je de komende 4 jaar niet aan de bal.’
SolarClarity-directeur Peter Desmet – aan de discussie deelnemend namens de stichting ZON – stelt dat de markt haar kop ook niet in het zand steekt. ‘Wij weten dat we ons moeten aanpassen aan het veranderende energielandschap en dat de salderingsregeling eindig is. Wij willen daarbij een systeem dat redelijk is voor de overheid, de netbeheerder en het energiebedrijf, maar vooral ook te begrijpen is voor de consument. Dat laatste is de crux.’

Lees het volledige artikel

Comment