Een interview met Patrick Crane, CMO van Sungevity


Vier jaar geleden was bij Sungevity, een van de top 5 van residentiële zonne-energie-installateurs in de VS, minder dan 10% van de business afkomstig uit mond-op-mond reclame. Met het erkennen van de impact en de mogelijkheden van de hedendaagse sociale media, droegen de oprichters Patrick Crane aan, voormalig Vice President Marketing bij LinkedIn en Yahoo, als nieuwe CMO. "Tegenwoordig is elke maand ongeveer een derde van de business van Sungevity afkomstig uit pure product aanbevelingen. We hebben de afgelopen jaren de persoonlijke aanbevelingen zien verdrievoudigen," zo begint dhr. Crane tijdens een interview met Solarplaza. Hij zal tevens spreken op het congres The Solar Future Netherlands op 27 mei 2015 in Rotterdam.  

“Hoe we ons leven van stroom voorzien wordt een steeds interessanter onderwerp. We vinden het steeds belangrijker om na te denken over hoe we ons leven van stroom voorzien, in tegenstelling tot de manier waarop we dat met onze auto doen, welke kleren we dragen, wat we eten, etc. Hoe we ons leven vandaag de dag van stroom voorzien is een zeer sociaal thema en fascinerend om aan te boren.”

“In markten zoals Australië, waar de penetratie dichter bij de 20% ligt, zien we dat zonne-energie wordt gekocht, niet verkocht.”

Belangrijk om te vermelden is dat de verschillen in de markten ook wisselende uitdagingen met zich mee brengen bij het uitbreiden van de sociale wereld van zonne-energie. Dhr. Crane: "Een van onze vele uitspraken is dat zonne-energie wordt verkocht, niet gekocht. Wanneer een markt minder dan 5% gepenetreerd is, of zoals op dit moment 2% in de VS, is er veel voorlichting nodig voordat we de penetratie zullen zien toenemen. Maar in markten zoals Australië, waar de penetratiegraad dichter bij de 20% ligt, zien we de verschuiving dat zonne-energie wordt gekocht, niet verkocht.”

De uitdaging in zo’n markt is niet langer meer de voorlichting, maar de reputatie en merkvoorkeur. "Wij zijn het enige bedrijf dat in meerdere markten werkt en dit geeft ons een voordeel. We kunnen zien wat er gebeurt in markten zoals Australië en zo andere markten hierop voorbereiden," geeft dhr. Crane aan.

“70% van de productaanbeveling vindt plaats binnen een straal van 5 km.”

“Een van de dingen die we waarnemen bij Sungevity is dat meer dan 70% van de persoonlijke aanbevelingen van het product plaatsvindt binnen een straal van 5 km. Ja, bedrijven moeten voldoende instrumenten bieden om het doorverwijzen te vergemakkelijken, maar ze moeten nooit vergeten dat deze netwerken zeer lokaal zijn. Zonne-energiebedrijven moeten nadenken over marketing- en salestechnieken die deze dynamiek ontgrendelen, wat wij doen met onze technologie en waar mijn ervaring bij LinkedIn en Yahoo van pas komt.”

“We hebben van deze passieve online ervaring een veel actievere betrokkenheid gemaakt die evolueert afhankelijk van de fase waarin de klant zich bevindt”

"Een van de resultaten waar ik het meest trots op ben bij Sungevity, is dat we van deze passieve online ervaring een veel actievere betrokkenheid hebben gemaakt die evolueert afhankelijk van de fase waarin de klant zich bevindt," onthult dhr. Crane.

“We hebben een online customer experience voor zonne-energie gemaakt. Als je geïnteresseerd bent in zonne-energie, dan kun je in slechts drie klikken een online iQuote aanvragen, wat een offertegarantie is van wat je zult produceren met de specifieke kenmerken van jouw huis. Als je over gaat tot de aankoop, evolueert je online ervaring en kun je ook monitoren hoe jouw systeem het doet, realtime." Hij vervolgt, "Je kunt altijd inloggen om te zien wat je genereert, wat je compenseert en hoe jouw vrienden het doen met zonne-energie. We hebben een heleboel LinkedIn-achtige  technieken geïntroduceerd, in de stijl van netwerken en een open uitwisseling van informatie, om het woord moeiteloos te verspreiden. Dat is de grootste katalysator geweest van de significante groei in mond-op-mond reclame en productverwijzing; door te begrijpen wanneer mensen tevreden zijn, door mensen online erbij te betrekken en door ze de middelen te geven om moeiteloos te communiceren.”

Dhr. Crane zal de eerdergenoemde trending topics bespreken en zijn marketing inzichten gedetailleerder met u delen als spreker op de grootste strategische conferentie over zonne-energie, The Solar Future Netherlands, die op 27 mei wordt gehouden in Rotterdam. Tijdens de 7e editie van het succesvolle jaarcongres richt The Solar Future zich op marketing als een cruciaal onderdeel om de Nederlandse PV industrie naar volwassenheid te leiden.


"How social is solar? Interview with Patrick Crane"

Fun fact treasure hunt: Find the three Solarplaza team-members hidden in the audience

Comment