Als fanatiek zeezeiler heeft Chris Goemans de tomeloze en soms genadeloze energie van zon, wind en water als geen ander leren kennen. Chris Goemans is opgegroeid in een echt ‘olienest’, en trof zichzelf na een studie in Delft en oprichter van diverse start-ups aan in Engeland als directeur van een Zwitserse plastic fabriek. Met de Zwitserse aandacht voor duurzame productie en omringd door een prachtig landschap met veel windmolens is zijn duurzame energie-visie ontstaan, met speciale aandacht voor zonne-energie. Chris heeft een technische achtergrond en bezit een sterk commerciële intuïtie. Dit maakt dat hij de ideale brug kan slaan tussen duurzame technieken en winstgevende oplossingen.


1. Sinds wanneer bent u actief op PV gebied en wat is uw grootste succes en verbazing geweest in deze periode?
Tijdens mijn studie werkbouwtuigkunde (jaren negentig) werd mijn nieuwsgierigheid voor zonne-energie voor het eerst gewekt. Het heeft even geduurd maar inmiddels wint TU Delft de internationale solar challenge al jaren! Maar pas sinds 2008 en mijn terugkeer naar Nederland richt ik mijn pijlen geheel op duurzame energie, waarbij mijn geloof in de business case zonne-energie ertoe heeft geleid dat de zon meer dan genoeg aandacht krijg. Mijn grootste succes is dat ik nog geen dag spijt heb gehad van mijn keuze voor de duurzame energie sector. Mijn grootste verbazing is hoe cultuurverschillen een enorme impact kunnen hebben op de gevraagde kwaliteit van PV producten en service niveau’s op de internationale markt.

2. Wat is uw visie op de toekomst van de PV markt in Nederland en wat ziet u als belangrijkste trends voor de komende drie jaar?
Zowel PV als duurzaamheid algemeen worden steeds meer een commodity en een vanzelfsprekendheid. De discussie draait nu al van financiële en maatschappelijke discussie naar functionaliteiten, esthetiek en marketing waarde. Waar voorheen bij aanbieders techniek en prestatie belangrijk was, krijgen in een commodity markt service, klantvriendelijkheid en toegankelijkheid van klanten de meeste waardering. In Nederland zal de sector zich verder professionaliseren door PV kwaliteit toch een plekje te geven.

3. PV is natuurlijk leuk voor de residentiële markt in Nederland, maar nog lang niet (financieel) interessant voor bedrijven. Wat zou jouw reactie zijn op deze stelling?
Daar denken onze zakelijke klanten en wijzelf al jaren anders over. Al sinds 2010 hebben we positieve business cases voor de meerderheid van onze zakelijke Nederlandse PV projecten via ons PV advies vanAtotZon. En dat zijn met name grootzakelijke bedrijven. Het kan dus wel!

1 Comment