Joost van de Loo specialiseert zich in het creëeren van enthousiasme voor ingewikkelde onderwerpen en complexe bedrijfstakken. Hierbij gebruikt hij technieken uit de journalistiek, design en reclame. Vorig jaar ontwikkelde hij voor SNV, een ontwikkelingshulporganisatie die in 38 landen zorgt voor 'systemische verandering', het veranderprogramma Smart Development Works. In Belgie ontwierp hij voor energiebedrijf Elegant de spraakmakende campagne 'Voor Oplichtingsvrije Energie'. Met zijn studio The Sustainable Sunshine Company werkt Joost aan experimentele projecten, zoals de Sunshine Steak; een nieuwe manier om topkwaliteit steak klaar te maken met behulp van zonnewarmte. Joost heeft in Delft en Londen gestudeerd, en werkte naast diverse reclamebureaus ook voor BBC Four en VPRO radio.


1. Sinds wanneer bent u actief op PV gebied en wat is uw grootste leerpunt gebeurtenis geweest in deze periode?
Ik werk sinds 2001 in de reclame en interactieve branding, met tussendoor een uitstapje naar de journalistiek. 
Mijn grootste leerpunt is dat duurzaam succesvolle marketing vaak gebaseerd is op het idee van EN EN. Sterke bedrijven en ondernemers kiezen vaak voor verrassende combinaties, zoals 'minder verbruik' EN 'meer rijplezier' (BMW) , 'goed' EN 'entertainend' (Serious Request), 'bijzonder' EN 'eenvoudig' (Hema). Zo'n ogenschijnlijke tegenstrijdigheid maakt een merk interessant en dynamisch.


2. Wat is uw visie op de toekomst van de PV markt in Nederland en wat ziet u als belangrijkste trends voor de komende drie jaar?
Als de PV markt volwassener wordt zullen toegevoegde waarde diensten belangrijker worden. Kijk naar Philips die 'predictive maintenance' aanbiedt aan klanten in de zorg. Door operatiekamers en apparatuur op afstand te monitoren zorgen ze ervoor dat problemen voorkomen worden. Daarmee verkopen ze een gerust gevoel - peace of mind - en dat is onbetaalbaar.

Lees meer over: Predictive Maintenance

3. Wat vindt u een mooi voorbeeld van een zonne-energie bedrijf of initiatief dat zich op een duurzame manier onderscheidt? Waarom?  
Ik vind smartflower inspirerend. Zij maken PV-systemen in de vorm van een bloem en vekopen aan klanten "de mooiste manier om energie te produceren". Een goed voorbeeld van EN EN marketing. De toegevoegde waarde van smartflower is dat het EN mooi is, EN slim. Het is een plug and play systeem, dat meedraait met de zon en daardoor 40 procent meer opbrengst heeft.

Lees meer over: Smartflower

Comment