Paul-300x300.jpg

Paul is mede-oprichter van The Sustainables en heeft zich de afgelopen 4 jaar volledig gewijd aan het toegankelijk maken van duurzame energie voor consumenten in Nederland.
In 2010 deed hij uitvoerig onderzoek naar de drempels die grootschalige uitrol van de-centrale energie in Nederland in de wegstonden. Op basis van die inzichten ontwikkelde hij het nieuwe energie concept WeGenerate samen met Stichting Doen en Tendris. Vervolgens richtte hij samen met zijn zakenpartner Jan-Roelof Stiensta The Sustainables B.V. op. Met als belangrijkste doel het toegankelijk maken van de-centrale energie in Nederland voor het grote publiek. Inmiddels heeft het team van The Sustainables direct bijgedragen aan de verkoop van meer dan 10.000 zonne-energy systemen in Nederland. Dit is gerealiseerd door het oprichten van Oskomera Home Solar, het aanbieden van offertes op maat op afstand en het op de markt brengen van innovatieve zonne-energie oplossingen zoals ‘IKZEGZON’ in samenwerking met De Nederlandse Energiemaatschappij.  Op dit moment helpt The Sustainables aanbieders van Zonne-energiesystemen met het opschalen van verkoopvolumes door het verzorgen van het we het gehele proces van lead-tot-order. Daarnaast wordt via de consultancy tak ondersteuning geboden aan bestaande en nieuwe markpartijen in het oplossen van strategische vraagstukken op het gebied van duurzaamheid en het ontwikkelen van duurzame business concepten.
Paul studeerde in Delft en begon zijn carrière bij KPN, waarna hij 5 jaar bij McKinsey & Company werkte.


1. Sinds wanneer bent u actief op PV gebied en wat is uw grootste succes geweest in deze periode?

In 2010 heb ik het businessplan WeGenerate ontwikkeld, een nieuw energiebedrijf waarbij de klanten samen energie leveren in plaats van gebruiken. Vervolgens hebben wij (The Sustainables) samen met Oskomera het bedrijf Oskomera Home Solar opgericht, waarmee we in 2012 ons ‘online op maat op afstand’ PV offerte proces hebben gelanceerd en meer dan 7.000 PV-systemen hebben verkocht.

Ons grootste succes is de ‘Op afstand’ inmeet – en aanbiedingstechnologie die wij hebben ontwikkeld tot het meest efficiënte PV klantproces waarmee we, voor onze partners, meer dan 15.000 klanten van advies, een passende PV offerte hebben voorzien. Dit alles zonder de klant fysiek te bezoeken. Hiermee besparen we met elkaar ongelooflijk veel onnodige vervuilende kilometers die nodig zijn voor fysieke schouwingen, en betaalt de klant voor zijn panelen en niet voor de offertes van niet kopende klanten.

2. Wat is uw visie op de toekomst van de PV markt in Nederland en wat ziet u als belangrijkste trends voor de komende drie jaar?

Ik zie de toekomst voor PV in Nederland zeer positief. Ik verwacht dat 2014 weer een sterke groei tov het laatste halfjaar van 2013. Hierbij denk ik dat collectieve acties aangevuld met vele nieuwe marketing gedreven initiatieven (gefinancierd, shop in shop retail concepten) nieuwe klantsegmenten gaan aanspreken en aanzetten tot koop. Daarnaast zal het aankoopproces voor de klant ook steeds soepeler verlopen. Zoals je bij bol.com vandaag bestelt en morgen ontvangt, zo zal PV bestellen ook makkelijker en sneller worden. Verder verwacht ik dat de komende jaren aantrekkelijk geprijsde gekleurde panelen op de markt zullen komen die de drempel ‘ze zien er niet mooi uit’ voor een bepaald klantsegment zal weg nemen. Samengevat: ik verwacht de komende jaren een groei van de PV verkopen in Nederland naar meer dan 200.000 consumenten PV systemen per jaar in 2015.

3. Wat moet er absoluut veranderen in de marketing van zonne-energie in Nederland?

De marketing & verkoop van zonnepanelen lijkt met name te gaan over geld, techniek en profiteren van de zon zonder risico’s, met of zonder subsidies. Natuurlijk is dit allemaal belangrijk, maar volgens mij missen we hierin nog steeds het belangrijkste punt dat zelf zonne-energie opwekken gewoon ‘Lekker’ is. En dat gaat veel meer over ‘ik draag zelf bij en dat voelt goed’.  

De eerste resultaten van ons onderzoek naar de meest effectieve manier om je marketing Euro in zonne-energie uit te geven, laat grote verschillen zien tussen verschillende soorten campagnes. Hierover meer in onze verdiepingssessie op de Solar Future.

 

Comment